آموزش غیر حضوری فقه واحکام اسلامی شماره 9

  

جلوه های نورانی

امام على علیه‏ السلام : اَلعِلمُ کَنزٌ عَظیمٌ لایَفنی        علم گنج بزرگی است که با خرج کردن

تمام نمی شود.        (غرر الحکم و درر الکلم،ص66)

**********************************

قله های فقه شیعه - محقّق کَرَکیِ (ره)

علی بن عبد العالی معروف به محقق ثانی و محقّق کَرَکیِ جبل عاملی از علمای بزرگ شیعه در

عصرصفوی بود که از وطن خود مهاجرت کرد.او ابتدا به عراق و سپس در پی دعوت شاه اسماعیل

صفوی برای تبلیغ و ترویج تشیع، وارد ایران شد؛ به طوری که می‌توان گفت اساس و پایه مذهب شیعه

را او در کشور پایه گذاری نمود .پس از مرگ شاه اسماعیل، محقّق کَرکی به عنوان نائب امام مهدی

در همه ی شئون اقتصادی، سیاسی و دینی دولت شیعی جدید صاحب اختیار مطلق شد. قرار گرفتن

در این جایگاه نوین به وی امکان داد که در امور مذهبی به اجتهادهای نو دست بزند تا انجا که نویسندگان

غیر شیعی به خاطر فتاوی کَرکی در امور مختلف او را «مخترع الشّیعه» لقب داده‌اند. شاه طهماسب

امور کشور را به اختیار او در آورد و توقیع به تمام شهرهای قلمرو خود فرستاد تا از فرمان او اطاعت

کنند و بدانند که پایه مملکت و کشور داری به عهده اوست، زیرا نائب امام است و امور محوّل به

امام زیر نظر او اداره خواهد شد. شاه طهماسب در یکی از دیدارهایش با وی گفته بود:«فرمانروا

تو هستی و من یکی از کار گزاران تو می‌باشم . پس از محقّق کَرکی سایر علمای جبل عاملی

پشت در پشت به مقام خاتم المجتهدین منصوب شدند ولی هیچ یک به اندازه او از قدرت و نفوذ زیاد

در حکومت برخوردار نشدند . 

(به نقل از ویکیپدیا فارسی)

**********************************

احکام فرهنگی

 س 1144: نواختن موسیقى به منظور اهداف و اغراض عقلایى و حلال در مکان مقدّسى مانند مسجد

چه حکمى دارد؟

ج: نواختن موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه به‌طور مطلق جایز نیست حتّى اگر در غیر

مسجد و براى غرض عقلایى حلالى باشد، ولى اجراى سرودهاى انقلابى و مانند آن همراه با نغمه‏هاى

موسیقى در مکان مقدس و در مناسبتهایى که آن را اقتضا مى‏کند، اشکال ندارد مشروط بر اینکه با

احترام آن مکان منافات نداشته باشد و در مکانهایى مثل مسجد براى نمازگزاران مزاحمت ایجاد نکند.

**********************************

احکام طهارت

س 74: حکم وضو و غسل با آبى که به‌طور طبیعى غلیظ است چیست؟ مانند آب دریایى که بر اثر

وجود املاح فراوان غلیظ شده است، مثل دریاچه ارومیه یا موارد دیگرى که غلظت بیشترى دارند.

ج: مجرد غلظت آب به سبب وجود املاح، مانع از صدق عنوان آب مطلق بر آن نمى‏شود، و براى ترتب

آثار شرعى آب مطلق، صدق عنوان آن در نظر عرف کافى است.

**********************************

احکام اقتصادی

س 1242: بعضى از مشتریان بانک براى انجام سریع کارهایشان و دریافت خدمات بهتر، اموالى را به

کارمندان بانک مى‏بخشند، با توجه به این که اگر کارمندان بانک آن کارها را براى آنان انجام ندهند،

چیزى به آنان نمى‏دهند، آیا دراین حالت، گرفتن آن مال جایز است؟

 ج: جایز نیست کارمندان در برابر انجام کار مشتریان که براى آن استخدام شده‏اند و در برابر آن هر

ماه حقوق دریافت مى‏کنند، از مشتریان چیزى بگیرند و همچنین مشتریان بانک نباید کارمندان را در

برابر انجام کارهایشان با پول نقد یا غیر آن تطمیع کنند زیرا این کار مستلزم فساد است.

**********************************

احکام اجتماعی

س 609: بعضى از مردم به دلیل عذرهاى واهى و گاهى بر اثر اختلاف دیدگاهها، در نماز جمعه شرکت

نمى‏کنند، نظر جنابعالى در این‌باره چیست؟

ج: نماز جمعه هرچند واجب تخییرى است، ولى خوددارى از شرکت در آن به‌صورت دائمى وجه شرعى ندارد.

**********************************

احکام سازمانی

س 69: آیا اطاعت از دستورات نماینده ولى فقیه در مواردى که داخل در قلمرو نمایندگى اوست، واجب است؟

ج: اگر دستورات خود را بر اساس قلمرو صلاحیت و اختیاراتى که از طرف ولى فقیه به او واگذار شده است،

صادر کرده باشد، مخالفت با آنها جایز نیست.

**********************************

  واژه شناسی فقهی

اهل کتاب:

س 316: مقصود از اهل کتاب چه کسانى است؟
 ج: مقصود از اهل کتاب هر کسى است که اعتقاد به یکى از ادیان الهى داشته و خود را از پیروان پیامبرى

از پیامبران الهى (على نبینا وآله وعلیهم‌السلام) بداند و یکى از کتاب‏هاى الهى را که بر انبیاء علیهم السلام

نازل شده، داشته باشند مانند یهود، نصارى، زرتشتى‏ها و همچنین صابئین که بر اساس تحقیقات ما

از اهل کتاب هستند و حکم آنها را دارند.       پایگاه اطلاع رسانی رهبری

 

 

دریافت نشریه برای چاپ سیاه و سفید                    دریافت نشریه برای چاپ رنگی
 

                                                  

منبع: جلسات قرآنی مسجد حضرت زینب(س) شهرستان دزفول

       پایگاه اطلاع رسانی سراج اندیشه

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!