آموزش غیر حضوری فقه واحکام اسلامی شماره 5

جلوه های نورانی

پیامبر اکرم (ص) : خَیرُ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ ِ     خیر دنیا و آخرت با دانش است

و شرّ دنیا و آخرت با نادانى.     بحار الانوار/ج 79/ص 170

**********************************

قله های فقه شیعه - شیخ مرتضى انصارى (ره)

شیخ مرتضى انصارى معروف به «شیخ اعظم» یکی از بزرگان علمای اسلام و شیعه در خاندان فضل و ادب به

دنیا آمد. نسب خاندان انصارى به جابر بن عبد الله انصارى، صحابى معروف پیامبر اسلام صلى الله علیه

و آله و سلم مى‌ رسد. مادر شیخ مرتضی زنى متعبد و پارسا بود. او در شب ولادت شیخ ، در خواب دید

که امام صادق علیه‌السلام قرآنى به او هدیه کرد و در تعبیر خواب او گفتند: خداوند فرزند سرشناسى به

تو خواهد داد.از مادر شیخ مرتضی انصاری نقل شده که در ایام خردسالى، هیچگاه بی وضو، فرزندش را

شیر نداد. شرکت در درس شریف العلماء و مرحوم کاشف الغطاء او را در اندک مدتى در زمره شاگردان

برجسته صاحب جواهر قرارداده و مورد عنایت خاص آن استاد فرزانه واقع شد. تا آنجا که از اساتید بزرگ

حوزه علمیّه نجف اشرف و سرآمد آنها محسوب گشته و به «أستاد الکل فی الکل» شهرت یافت. ایشان

پس از شیخ محمد حسن صاحب جواهر ریاست و اداره حوزه علمیه نجف را به عهده داشت و شیعیان

جهان از وی تقلید می‌کردند. دو کتاب معروف او رسائل و مکاسب از مهمترین کتب درسى طلاب است. 

(بنقل از سایت sepid.blogfa.com)

**********************************

احکام تقلید

اعلمیت مرجع

س: آیا در تقلید، اعلمیت مرجع شرط است یا خیر؟ و معیار و ملاک اعلمیت چیست؟

ج: احتیاط وجوبى، در تقلید از مجتهد اعلم است، در مسائلى که فتواى اعلم و غیر آن فرق داشته باشد،

ملاک اعلمیت این است که مرجع از بقیه، قدرت بیشترى بر شناخت حکم الهى داشته و قادر به استنباط

تکالیف الهى از ادله آن باشد و نیز به اوضاع زمان خود به همان اندازه آگاه باشد که در تشخیص

موضوعات احکام شرعى و در ابراز نظر فقهى (که بیان کننده تکالیف شرعى است) دخالت دارد.

پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری- بخش استفتائات

**********************************

احکام اقتصادی

پیامدهاى ندادن خمس

- تا انسان خمس مال را ندهد نمى تواند در آن تصرف کند؛ یعنى غذایى که در آن خمس باشد

نمى تواند بخورد و با پولى که خمس آن را نداده، نمى تواند چیزى بخرد.

( توضیح المسائل امام خمینی، مسأله 1790 )

- اگر با پولى که خمس آن را نداده است، خانه بخرد، تصرف او در آن خانه حرام و نماز خواندن در آن نیز باطل است.

( توضیح المسائل امام خمینی، مسأله 873 )

**********************************

احکام عبادی

وقت شناسى در نماز

موقعى انسان مى تواند مشغول نماز شود که یقین کند وقت، داخل شده است، یا دو مرد عادل به داخل

شدن وقت، خبر دهند. نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا هر کدام وقت مخصوص و مشترکى دارند: وقت

مخصوص نماز ظهر از اوّل ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر است و وقت مخصوص نماز عصر، موقعى است

که به اندازه خواندن نماز عصر، وقت به مغرب مانده باشد و بین این دو، وقت مشترک نماز ظهر و عصر

است. وقت مخصوص نماز مغرب از اوّل مغرب است تا وقتى که از مغرب به اندازه خواندن سه رکعت

نماز بگذرد و وقت مخصوص نماز عشا موقعى است که به اندازه خواندن نماز عشا به نصف شب مانده

باشد و بین این دو، وقت مشترک نماز مغرب و عشا است. نزدیک اذان صبح از طرف مشرق، سفیده اى

رو به بالا حرکت مى کند که آن را فجر اوّل گویند. موقعى که آن سفیده پهن شد، فجر دوّم و اوّل وقت

نماز صبح است و آخر وقت نماز صبح موقعى است که آفتاب بیرون مى آید.

(توضیح المسائل امام خمینی - مسئله های 731،737، 741 ،742)

**********************************

احکام سازمانی

گزارشهاى غیر واقعى اضافه کارى

س: اگر کارمندى هر ماه در حدود سى یا چهل ساعت در اداره اضافه کارى نماید، آیا جایز است

مسئول اداره براى تشویق کارمندان، ساعات کارى آنان را دو برابر حساب کند؟ ودر صورتى که اشکال

داشته باشد، اجرتى که براى اضافه کاری هاى قبلى گرفته شده چه حکمى دارد؟

ج: نوشتن گزارشهاى غیر واقعى و دریافت پول در برابر ساعات اضافه اى که کارى در آنها انجام نشده

جایز نیست و واجب است پولهاى اضافه اى که کارمند مستحق دریافت آنها نبوده، بازگردانده شود،

ولى اگر قانونى وجود داشته باشد که به مسئول اداره اجازه دهد تا ساعات اضافه کارى کارمندى را که

اضافه کارى انجام داده، دو برابر نماید جایز است این کار را انجام دهد و در این صورت دریافت اجرت

توسط کارمند طبق گزارش که مسئول اداره از ساعات اضافه کارى او نوشته، جایز است .

( اجوبه الاستفتائات، سئوال 1975 )

**********************************

احکام پزشکی

مراجعه زن به پزشک مرد

س: آیا مراجعه زن به پزشک مرد که متخصص بیمارى هاى زنان است در صورتى که تخصص او از پزشکان

زن بیشتر باشد و یا مراجعه به پزشک زن مشقت داشته باشد، جایز است؟

ج: اگر معاینه و درمان منوط به نظر و لمسِ حرام باشد، جایز نیست به پزشک مرد مراجعه کنند،

مگر در صورتى که مراجعه به پزشک زن حاذق و متخصص غیر ممکن و یا خیلى سخت باشد. 

اجوبة الاستفتائات، آیت الله خامنه اى، ترجمه فارسى، ج 2، ص 77

**********************************

احکام فرهنگی

رقص مردان و زنان

س: رقص مردان در برابر زنانى که از محارم آنان هستند و همچنین رقص زنان در برابر مردانى که از محارم

آنان هستند، اعم از این‌که سببى باشند یا نسبى، چه حکمى دارد؟

 ج: در رقص حرام فرقى بین مرد یا زن نیست و همچنین فرقى نمى کند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم.

اجوبة الاستفتائات، آیت الله خامنه اى، س 1178

**********************************

 واژه شناسی فقهی

سن تمییز

س: منظور از سن تمییز که در بحث تکلیف پسران مطرح مى‌باشد، چیست؟ آیا داشتن شهوت یا برانگیخته

شدن شهوت در پسران مطرح مى‌باشد؟

ج: مقصود از تمییز، درک خوبى و بدى است و در صورتى که نوجوان به مرحله‌اى برسد که نگاه او به نامحرم

یا نگاه نامحرم به او موجب تحریک شهوت شود، در مقابل او حفظ حجاب لازم است.

پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری- بخش استفتائات

 

دریافت نشریه برای چاپ سیاه و سفید                                   دریافت نشریه برای چاپ رنگی
 

                                                                   

 

منبع: جلسات قرآنی مسجد حضرت زینب(س) شهرستان دزفول

       پایگاه اطلاع رسانی سراج اندیشه

1 نظر

  1. محمد شاه حیدرمحمد شاه حیدرsays:

    خوب بود فقط اگر می شود بخش احکام سازمانی را کمی توضیح دهید

    • مدیر سایتj-mhz j_mhz(j-mhz) :

      احکام سازمانی در مورد کارمندان هستند. این حکم در این نشریه در مورد اضافه کاری و اینکه آیا دوبرابر دادن دستمزد کارمند به ازای اضافه کاری درست است یا خیر . که در جواب فرموده اگر قانون بگوید درست است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!