آموزش غیر حضوری فقه واحکام اسلامی شماره 2

جلوه های نورانی

پیامبر اکرم (ص) :أُفٍّ لِکُلِّ مُسْلِمٍ لَا یَجْعَلُ فِی کُلِّ جُمْعَةٍ یَوْماً یَتَفَقَّهُ فِیهِ أَمْرَ دِینِهِ وَ یَسْأَلُ عَنْ دِینِه

(وای بر هر مسلمانی که در هر هفته، روزی را برای آموختن و سوال کردن از دینش قرار ندهد.) 
بحار الانوار/ج 1/ 176

**********************************

قله های فقه شیعه - آیت الله بروجردى(ره)

مرحوم آیت الله بروجردى از فحول علما و برجستگان فقهاى امامیّه در عصر خویش و از مجتهدان طراز اوّل

و از مراجع على‌‏الاطلاق عصر حاضر بودند . ایشان علاوه بر مکانت و مراتب علمى داراى چهره‌‏اى نورانى

و بسیار جذّاب بود به گونه‌‏اى که موجب جذب و جلب هر بیننده‌‏اى مى‌‏شد. شیخ حسن باقورى - از

دانشمندان معروف مصر و وزیر اوقاف وقت آن کشور - زمانى که در قم با آیت‌الله بروجردى ملاقات کرده

بود، پس از مراجعت به مصر در پاسخ یکى از دانشمندان مصرى که از وى پرسیده بود: آیت‌الله بروجردى

پیشواى شیعیان را چگونه یافتى؟ گفت: اعظم شخصیّه رایْتُه فی عُمری؛ آیت الله بروجردى بزرگ‏ترین

شخصیتى است که در عمرم دیده‌‏ام. این ملاقات چنان ثمربخش و مفید بود که در روحیّه آن دانشمند

مصلح مصرى موثر واقع شد به نحوى که زمینه‌‏اى شد براى تماس‌‏هاى بعدى دانشمندان مصرى و

ارتباط دارالتقریب مصر و چاپ کتاب‏‌های مهم عالمان شیعه.

(بنقل از پایگاه اطلاع رسانی تبیان)

**********************************

احکام تقلید

 تقلید، مسأله عقلى یا ادلّه شرعى

س: آیا تقلید، صرفاً یک مسأله عقلى است یا ادلّه شرعى نیز دارد؟

ج: تقلید، ادلّه شرعى دارد و عقل نیز حکم مى‏کند که شخص ناآگاه به احکام دین باید به مجتهد

جامع‌الشرایط مراجعه کند

( اجوبه الاستفتائات، سئوال 1) 

امام خمینی (ره) دربارۀ فلسفه جواز تقلید می فرمایند: «علما بر جواز تقلید استدلالهای مختلفی نموده اند

که مهمترین و محکمترین آنها بلکه می توان گفت تنها دلیل همان بناء و سیره ی عقلاً بر رجوع جاهل

به عالم و کارشناس است که از قضایای فطری و ارتکازی شمرده است و انسان بر اساس فطرت، آگاه

است که باید در تمام مسائل که از آنها اطلاع ندارد به عالم مراجعه کند چه آن مسائل مربوط به اداره ی

زندگی و حیات مادی باشد یا غیر آن .مثال: در صنعت به صنعتگر، در بیماری به پزشک و ... مراجعه می کنند».

( تهذیب الاصول، ج 3، ص 163، تقریرات امام خمینی )

**********************************

احکام عبادی

تاخیر در خواندن نماز

س: من تا دیر وقت سر کارم هستم، به‌طورى که ساعت یازده شب به منزل بر مى‏گردم و در هنگام کارهم

به خاطر کثرت مراجعه کنندگان وقت خواندن نماز مغرب و عشا را ندارم. آیا خواندن نماز مغرب و عشا بعد

از ساعت یازده شب صحیح است؟

 ج: اگر از نصف شب به تأخیر نیفتد، اشکال ندارد، ولى تلاش کنید که از ساعت یازده شب به تأخیر نیفتد

بلکه تا مى‏توانید نماز را در اول وقت آن بخوانید.

( اجوبه الاستفتائات، سئوال 348)

**********************************

احکام سیاسی | اطاعت مراجع از ولی فقیه

س: آیا اوامر ولى فقیه براى همه مسلمانان الزام آور است یا فقط مقلدین او ملزم به اطاعت هستند؟ آیا

بر کسى که مقلد مرجعى است که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از ولى فقیه واجب است یا خیر؟

 ج: بر اساس مذهب شیعه همه مسلمانان باید از اوامر ولایى ولى فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و

نهى او باشند، و این حکم شامل فقهاى عظام هم مى‏شود، چه رسد به مقلدین آنان. به نظر ما التزام به

ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین(علیهم‌السلام) نیست.

( اجوبه الاستفتائات، سئوال 62 )

**********************************

احکام اقتصادی

سود سپرده گذاری

س: آیا درصدى که سپرده‏گذاران به عنوان سود از بانکها دریافت مى‏کنند، ربا محسوب مى‏شود؟

 ج: ربا نیست و اشکال ندارد.

( اجوبه الاستفتائات، سئوال 1620 )

هبه واحد مسکونى

س: به دخترم یک واحد مسکونى به عنوان جهیزیه عروسیش داده‏ام، آیا این واحد مسکونى خمس دارد؟

ج: اگر هبه واحد مسکونى که به دخترتان بخشیده‏اید، عرفاً مطابق شأن شما محسوب شود، و در بین

سال خمسى بخشیده باشید، دادن خمس آن واجب نیست.

( اجوبه الاستفتائات، سئوال 855 )

**********************************

احکام فرهنکی

 ترویج فرهنگ مهاجم

س: با توجه به هجوم مستمر فرهنگ غربى که در تضاد با اخلاق اسلامى است، و رواج بعضى از

عادتهاى غیراسلامى، مثل به گردن آویختن صلیب طلایى توسط بعضى از مردان، و یا استفاده

بعضى از زنان از مانتو با رنگ‏هاى زننده، و یا استفاده بعضى از مردان و زنان، از زیورآلات و عینک‏هاى

تیره و ساعت هایى که جلب نظر مى‏کند و استفاده از آنها نزد عرف مردم قبیح است، و عده‏اى از آنها

حتى بعد از امر به معروف و نهى از منکر هم اصرار بر کار خود دارند، امیدواریم حضرتعالى روشى را که

باید در برابر این افراد در پیش گرفت، بیان فرمایید.

 ج: پوشیدن طلا یا آویختن آن به گردن بر مردان مطلقاً حرام است، و پوشیدن لباسهایى که از نظر

دوخت یا رنگ یا غیر آن تقلید و ترویج فرهنگ مهاجمِ غیر مسلمانان در نظر عرف محسوب مى‏شود،

جایز نیست. همچنین استفاده از زیورآلاتى که استعمال آن تقلید از فرهنگ تهاجمى دشمنان

اسلام و مسلمین محسوب شود، جایز نیست، و بر دیگران واجب است که در برابر اینگونه مظاهر فرهنگى

تقلیدى از بیگانگان مبادرت به نهى از منکر زبانى کنند.

( اجوبه الاستفتائات، سئوال 1073 )

**********************************

 واژه شناسی فقهی

س: مراد از جاهل مقصّر و جاهل قاصر چه کسى است؟

ج: جاهل مقصر به کسى گفته مى‏شود که متوجه جهل خود بوده و راههاى رفع جهالت خود را هم مى‏داند،

ولى در آموختن احکام کوتاهى مى‏کند و جاهل قاصر کسى است که اصلاً متوجه جهل خود نیست و یا

راهى براى برطرف کردن جهل خود ندارد.

(اجوبه الاستفتائات، سئوال47 و46 )

**********************************

احکام سازمانی

نحوه هزینه بودجه خرید غذا و میوه براى میهمانهاى رسمى ادارى

س: اگر بعضى از مسئولین از بودجه‏اى که جهت خرید غذا و میوه براى میهمانهاى رسمى ادارى در

اختیار آنان گذاشته مى‏شود، سوءاستفاده کنند و آن را در موارد دیگرى مصرف نمایند، این کار چه حکمى دارد؟

ج: مصرف نمودن اموال دولتى در غیر مواردى که اجازه داده شده، در حکم غصب است و موجب ضمان مى‏باشد،

مگر آنکه با اجازه قانونى مقام مسئول بالاتر صورت بگیرد.

( اجوبه الاستفتائات، سئوال 1966 )

 

منبع: جلسات قرآنی مسجد حضرت زینب(س) شهرستان دزفول

        پایگاه اطلاع رسانی سراج اندیشه

1 نظر

  1. niloofarniloofarsays:

    سلام وبت خیلی خوب بود top700.com

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!