پرسش هایی پیرامون حماسه کربلا شماره20

قسمت آخر سری اول

بزودی فایل pdf کل سوالات سری اول

پرسش شماره 20

قسمت آخر سری اول

آیا قیام امام حسین( علیه السلام ) القاء نفس در تهلکه بود؟

جواب

قیام امام حسین(علیه السلام) القاء نفس در تهلکه نبود.چون:

اولاً: اگر کسی کشته شدن در راه خدا را القاء نفس در تهلکه بداند باید اغلب غزوات پیامبر اکرم

(صلی الله علیه و آله و سلم) و مقابله 20 تن از افراد در اوایل اسلام مقابل 200 نفر را به همین

حساب بگذارد. این به اجماع مسلمین صحیح نیست.

ثانیاً: خداوند در قرآن می فرماید:

( ولا تُلقُوا بایدیکم اِلَی التَّهْلُکَهِ )

((خود را بدست خویش در مهله نیندازید. ))

به این معنا نیست که در راه خدا جهاد نکنید ، اگر کشته شدید خویش را در مهلکه انداختید.

در اکثر تفاسیر آمده است،که این آیه مربوط انفاق مال برای جنگ با دشمن است؛کامل آیه عبارت است از:

(( در راه خدا انفاق کنید و با (ترک انفاق) خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید!

و نیکی کنید که خداوند نیکوکاران را دوست دارد. ))

علامه طباطبائی(رحمت الله علیه) در تفسیر آیه فوق می فرماید:

( اَنْفِقُوا ) (( انفاق کنید )) حاکی از وجوب تهیه مقدمات مالی جنگ است و آن عبارت از انفاق

برای فراهم نمودن تجهیزات و آمادگی ها و وسایل جنگی است.

ثالثاً: بین انداختن خود با دست خود به هلاکت،با انداختن خود به ضرر و مشقت در راه خدا بخاطر

هدف امر به معروف و نهی از منکر ، فاصله زیادی است؛ زیرا؛ اولی (انداختن خود با دست خود به

هلاکت) ، بدبختی و سیه روزی است، ولی دومی، سعادت ابدی می باشد. لذا بر اساس آیات قرآن

و گفتار امامان جان نثاری و فداکاری و خود را به خطرانداختن و شهادت در راه خدا و

امر به معروف و نهی از منکر، نه تنها (( انداخین خود با دست خود به هلاکت )) نیست، بلکه

بزرگترین کرامت و شرافت برای یک انسان با عزت است.

رابعاً: شهادت در راه خدا و جان نثاری برای خدا، به معنای هلاکت نیامده است. چون هلاکت در

جایی است که اصلاً هیچگونه قصد قربت الهی در کار نباشد.

 

منبع: جلسات قرآنی مسجد حضرت زینب(س)

انشاالله سری دوم در محرم سال آینده

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!