پرسش هایی پیرامون حماسه کربلا شماره19

پرسش شماره 19

آیا امام حسین( علیه السلام )مجبور به شهادت بود؟ و مراد از ((شاءَ))

در جمله ( اِنّ الله شاءَ اَنْ یراکَ قتیلاً ) چیست؟

جواب

یکی از کسانی که پیشنهاد انصراف از سفر عراق را به امام حسین(علیه السلام) داد،

محمد حنفیه بود.

امام(علیه السلام) در پاسخ وی فرمود: جدم رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) را در خواب

دیدم که به من فرمود:

( اُخْرُجْ فَاِنّ اللهَ شاءَ اَنْ یراکَ قتیلاً .....)

(( حسین حرکت کن! زیرا خدا خواسته است که تو را کشته ببیند. ))

عده ای می گویند از سخنان حسین بن علی(علیه السلام) چنین استفاده می شود که حضرت مجبور

به شهادت بود. چون مسأله شهادت برای امام حسین(علیه السلام) چیزی مطابق مقدر و مشیت و

اراده ی خداوند بوده، که غیر قابل اجتناب است. بنابر این؛ اینگونه شهادت ارزشی نخواهد داشت!

و قاتلین آن حضرت نیز نباید مورد ملامت و سرزنش و توبیخ قرار بگیرند! چون شهادت

امام حسین(علیه السلام) بنابر اراده و مشیت خدا است، و از اراده و اختیار حضرت خارج گردید.

همانطور ، قاتلین آن حضرت هم مسلوب الاختیار بودند و مشیت خدا بر آن قرار گرفته بود! بعد

از آنکه ما معانی (( شاء )) را متذکر شدیم جواب شبهه فوق داده خواهد شد.

در کلمه ((شاءَ)) دو احتمال وجود دارد:

1- ((شاءَ)) تکوینی است

اراده تکوینی خداوند از اختیار بندگان خارج است و اگر بر چیزی تعلق بگیرد باید انجام گردد.

همه پدیده های جهان بر اساس اراده ی تکوینی خدا است مانند: خلقت آسمان و زمین و انسان

و غیره.

بنابر این کشتن یا کشته شدن امام حسین(علیه السلام) مورد مشیت تکوینی خدا نبود.

2- ((شاء)) تشریعی باشد

اراده تشریعی خدا عبارت است از این که: هر چیزی که در آن خیر و مصلحت باشد مورد امر،

و هر چیزی که در آن مفسده و ضرر باشد مورد نهی قرار می دهد، و این طور نیست که با اراده

تشریعی خداوند، از اختیار انسان خارج باشد، بلکه؛ انسان ها در انجام و یا ترک آن مختارند و

خداوند هم انجام و ترک آن را در اختیار انسان ها قرار داده است.مثل نماز،روزه،خمس،زکات،

جهاد،و غیره.

بعد از روشن شدن معنا و مفهوم ((شاء)) باید بگوییم که امام حسین(علیه السلام) خود را مشمول

دستورات الهی می دانست که به جهاد و دفاع دستور داده است و همچنین خود را مشمول

دستورات الهی مبنی بر اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه می دانست.

او می دانست که اگر در این زمان دست به قیام نزند باید فاتحه اسلام را خواند.

لذا می فرماید: (( حالا که من مأمور اجرای امر به معروف و نهی از منکر هستم، اراده و مشیت خدا

بر آن تعلق گرفته است که من به شهادت برسم و اهل بیت من به اسارت بروند.))

لذا امام حسین(علیه السلام) آزادانه راه شهادت را برگزید و آزادانه در این راه قدم برداشت.

 

منبع: جلسات قرآنی مسجد حضرت زینب(س)

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!