نگاهی به مهدویت از پنجره قرآن


 

کی از راه‌های شناخت موضوعات اسلامی از جمله مهدویّت مراجعه به قرآن است.

معارف قرآن دو نوع است:

معارف ظاهری که علم تفسیر آن را بیان می‌کند.

معارف باطنی که علم تأویل بیان‌گر آن است.

قرآن جامع تمام علوم است.

وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ نحل، آیة ۸۹

ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ انعام، آیة ۳۸

جامعیت قرآن با وجود ظاهر (تفسیر) و باطن (تأویل) قرآن است.

 

 

تفسیر:

معنای لغوی: روشن کردن.

معنای اصطلاحی: بیان مفاد (مراد) استعمالی آیات قرآن و آشکار نمودن

مراد خدای متعال از آن بر مبنای ادبیات عرب و اصول عقلایی محاوره.                                     

روش شناسی تفسیر قرآن ص ۲۳

تأویل:

معنای لغوی: چیزی که شیء به آن باز می‌گردد.

معنای اصطلاحی: معانی و مصادیق آیات که جز خداوند و راسخان

در علم (چهارده معصوم) کسی آن را نمی‌داند و فهمیدن آن بر

مبنای ادبیات عرب و اصول محاوره میسر نیست                                 

روش شناسی تفسیر قرآن ص۳۴

قرآن به دو گونه راهنمایی و معرفی می‌نماید:

۱٫ با اسم: وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ

آل‏ عمران : ۱۴۴

۲٫ با صفت و ویژگی: الَّذینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذی یَجِدُونَهُ

مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیلِ یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ

وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ

الَّتی‏ کانَتْ عَلَیْهِمْ.   

اعراف، آیة 157

پاسخ: ۱٫ زیرا روش قرآن تنها معرفی با اسم نیست.

۲٫ .نام هیچ یک از ائمه در قران نیامده

۳٫ جعل اسم آسان است اما ایجاد یک صفت سخت است.

۴٫ برای جلوگیری از تحریف قرآن.

۵٫ برای اهل دشمنی، آمدن اسم هم سودی ندارد و برای اهل پیروی را

صفت نیز کافی است

 

آمار آیات مهدویت

تفسیر بعضی از آیات و تأویل بسیاری از آنها در موضوع مهدویت است.

 ۱٫ کتاب معجم الاحادیث الإمام المهدی(عج) در ۲۶۵ جای از قرآن

به ۳۹۸ آیه اشاره کرده است.

۲٫ کتاب الامام المهدی(عج) فی القرآن و السنّة، به ۵۳۱ آیه اشاره کرده است.

در نتیجه می‌توان ۴۰۰ تا ۵۰۰ آیه از قرآن را مهدوی دانست که فراوانی

آیات این موضوع را در قرآن شریف نشان می‌دهد.

موضوعات مهدویت در قران:

۱-. وجود امام زمان(عج) (حضور دائمی حجت در جامعة بشری)

۲٫ غیبت امام زمان(عج)

۳٫ بشارت ظهور

۴٫)علائم ظهور

۵٫ یاران امام زمان(عج)

۶٫ ویژگی‌های حکومت امام زمان(عج)

۷٫ رجعت

 

 

وجود امام زمان:

آیه اول: سوره قدر، آیة چهار: تَنزَّلُ الْمَلَئکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبهِّم

مِّن کلُّ أَمْر.

حدیث تفسیری: کافی ج : ۱ ص :۵۳۲ ح۱۱: عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ الثَّانِی

أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین قَالَ لِابْنِ عَبَّاسٍ إِنَّ لَیْلَةَ الْقَدْرِ فِی کُلِّ سَنَةٍ وَ إِنَّهُ

یَنْزِلُ فِی تِلْکَ اللَّیْلَةِ أَمْرُ السَّنَةِ وَ لِذَلِکَ الْأَمْرِ وُلَاةٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ

ابْنُ عَبَّاسٍ مَنْ هُمْ قَالَ أَنَا وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ صُلْبِی أَئِمَّةٌ مُحَدَّثُونَ

آیة دوم: سورة إسراء آیة ۷۱: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِم

حدیث تفسیری: کافی ج ۱ ص ۲۱۶ ح۱: عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: قَالَ: لَمَّا

نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ. قَالَ الْمُسْلِمُونَ:

یَا رَسُولَ اللَّهِ أَ لَسْتَ إِمَامَ النَّاسِ کُلِّهِمْ أَجْمَعِینَ؟ قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ:

أَنَا رَسُولُ اللَّهِ إِلَى النَّاسِ أَجْمَعِینَ وَ لَکِنْ سَیَکُونُ مِنْ بَعْدِی أَئِمَّةٌ عَلَى

النَّاسِ مِنَ اللَّهِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یَقُومُونَ فِی النَّاسِ.

نشانه های ظهور امام :

آیة اول: سورة نور آیة ۵۵: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکُم وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ

لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فىِ الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لهُمْ

دِینهُمُ الَّذِى ارْتَضىَ‏ لهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا  یَعْبُدُونَنىِ

لَا یُشْرِکُونَ بىِ شَیَا.


negahi be mahdaviat az panjereh ghoran

 

منبع :

www.j-mhz.vcp.ir

www.3erat.com

1 نظر

  1. علی راسخی نیاعلی راسخی نیاsays:

    عالی بود . خوشم امد

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!